30.1.2012

Kalatalous- ja metsästystilastot nyt kätevästi suoraan tietokannasta

Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos on avannut verkkosivuilleen uuden palvelun, jossa käyttäjät voivat räätälöidä itsellensä mieluisat tilastot suoraan tietokannasta. Tietokannan pisimmät aikasarjat ovat 30 vuoden mittaisia. Palvelu löytyy osoitteesta www.rktl.fi/tilastot/tietokanta/

tilastopäällikkö Anssi Ahvonen,
puh. 0295 327 248

tutkija Pekka Korhonen,
puh. 0295 327 399

Tietokannan aihealueita ovat merialueen ja sisävesien ammattikalastus, vesiviljely, kalanjalostus, tuottajahinnat, kalan ulkomaankauppa, kalan kulutus ja kalatalousyritysten tilinpäätöstilastot. Lisäksi tilastotietoa löytyy vapaa-ajankalastuksesta ja metsästyksestä. Palvelussa tilastotaulukoita voi muokata haluamaansa muotoon ja taulukoista voi piirtää kuvia tai siirtää tiedot jatkokäsittelyyn esimerkiksi Exceliin.

Kala- ja riistataloutta koskevat tilastot ovat tutkimuslaitoksen keskeinen tietokokonaisuus. Tilastointia ohjataan muun muassa EU-lainsäädännöllä. Monet kalastustilastot laaditaankin yhdenmukaisesti koko unionin alueella. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen tilastoista suuri osa kuuluu myös Suomen Viralliseen Tilastoon (SVT).

Tietokantapalvelun aiheita ja sisältöjä kehitetään jatkuvasti muun muassa käyttäjäpalautteen perusteella. Palvelu on myöhemmin käytössä myös ruotsiksi ja englanniksi. Tietokantapalvelu on toteutettu PxWeb –jakelujärjestelmällä, joka on käytössä myös muun muassa Tilastokeskuksessa ja kymmenissä tilastovirastoissa ympäri maailmaa. Palautetta ja kehittämisehdotuksia uudesta palvelusta voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen: tilasto@rktl.fi

www.rktl.fi/tilastot/tietokanta/