16.6.2011

Lohen vaelluspoikasten käyttäytymistä seurataan Iijoella

Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos (RKTL) selvittää lohenpoikasten vaelluskäyttäytymistä ja selviytymistä Iijoen rakennetulla alajuoksulla. Hankkeessa pyritään tunnistamaan vaelluspoikasten kuolleisuuden kannalta merkittävimmät alueet sekä kuolleisuutta aiheuttavat tekijät.

Tutkija Panu Orell, puh. 040 530 5830, etunimi.sukunimi@rktl.fi

Tutkimuksessa merkitään radiolähettimillä touko-kesäkuun aikana kaikkiaan 140 lohen vaelluspoikasta. Niiden vaellusta Iijoesta kohti Itämeren syönnösalueita seurataan heinäkuun loppuun asti. Iijoen lohenpoikasten jokivaelluksen aikaisista tappioista ei ole aikaisempaa tutkimustietoa olemassa. Nyt saatavalla tiedolla voidaankin tunnistaa lohikalojen palauttamiseen liittyviä ongelmia sekä etsiä niihin ratkaisuja.

Luonnonvaraisten lohikantojen elvyttäminen edellyttää lohen elinkierron kaikkien eri vaiheiden onnistumista, joista yksi keskeinen vaihe on tässä tutkimuksessa selvitettävä vaelluspoikasten muutto jokien poikastuotantoalueilta mereen. Esimerkiksi vaelluspoikasten matkallaan kohtaamat voimaloiden turbiinit ja patoaltaissa vaanivat petokalat voivat kasvattaa niiden kuolleisuutta.

Luonnonvaraisten lohikantojen palauttaminen vesivoimantuotantoon rakennettuihin jokiin on viime vuosina noussut vahvasti esille muun muassa istutustulosten heikentymisen ja EU:n vesipolitiikan myötä. Hankkeita lohikantojen palauttamiseksi on aloitettu useissa rakennetuissa vesistöissä, joista lohen kannalta merkittävimmät ovat Kymi-, Kemi- ja Iijoki.

Iijoen vaelluspoikastutkimus on osa RKTL:n laajaa Rakennettujen jokien tutkimusohjelmaa, joka käynnistyi vuoden 2011 alussa. Iijoen tutkimushanketta rahoittavat muun muassa Energiateollisuus ry, Fortum Oy, Suomen luonnonsuojeluliiton ekoenergiarahasto ja PVO-Vesivoima Oy.

Rakennettujen jokien tutkimusohjelma