16.6.2011

Lohi-istutuksien kehittämismahdollisuuksia selvitetään Oulujoella

Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos (RKTL) selvittää lohi-istutuksien paikan ja ajankohdan vaikutusta istutuksien tuloksellisuuteen sekä istukkaiden kykyyn palata kalatien kautta takaisin Oulujokeen.

Tutkija Panu Orell, puh. 040 530 5830, etunimi.sukunimi@rktl.fi

Laajassa tutkimuksessa merkitään touko-kesäkuussa 2011 yhteensä 10000 lohen vaelluspoikasta, ja merkintä tullaan toistamaan kevätkesällä 2012. Merkkeinä käytetään kalan selkäevän tyveen asennettavia T-ankkurimerkkejä sekä kalan vatsaonteloon asennettavia PIT-mikrosiruja (Passive Integrated Transponder).

Kalaan kiinnitetyn merkin avulla pystytään päättelemään kyseisen kalan istutuspaikka ja ajankohta sen jäädessä kalastajien saaliiksi (T-ankkurimerkit). Kalojen uidessa kauppojen varashälyttimiä muistuttavien porttien, eli PIT-antureiden läpi, saadaan myös tietoa siitä, miten ja mistä istutuksista peräisin olevat lohet palaavat merivaellukseltaan Merikosken kalatien kautta takaisin Oulujokeen. Näiden tietojen avulla voidaan tulevia lohi-istutuksia kohdentaa paremmin ja lisätä siten istutusten tuottoa sekä Oulujokeen nousevien lohien määrää.

Istutukset ovat keskeinen rakennettujen jokien, kuten Oulujoen, vaelluskalakantojen hoitomuoto. Istutuksia tehdään Suomessa useampien miljoonien eurojen arvosta vuosittain. Istutuksien ongelmana on kuitenkin niiden pitkään jatkunut huono tuloksellisuus, joka osaltaan myös vaikeuttaa vaelluskalakantojen hoitoa rakennetuissa joissa.

Istutushoidon tulosten heikkenemiseen on todennäköisesti useita syitä. Osaan näistä ei voida nopealla aikavälillä juurikaan vaikuttaa (esimerkiksi Itämeren tila), mutta kalanviljelyn ja istutushoidon käytäntöjä voidaan kehittää.

Oulujoen merkintätutkimus on osa RKTL:n laajaa Rakennettujen jokien tutkimusohjelmaa, joka käynnistyi vuoden 2011 alussa. Oulujoen tutkimushanketta rahoittavat muun muassa Energiateollisuus ry, Fortum Oy ja Suomen luonnonsuojeluliiton ekoenergiarahasto.

Rakennettujen jokien tutkimusohjelma

Jaa Jaa