3.9.2002

Suurpetojen lukumäärästä havaintoihin pohjautuva arvio

KARHUKANTA VAKAA, ILVESKANTA RUNSASTUMASSA

Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos (RKTL) on saanut valmiiksi arvionsa suurpetojen lukumäärästä ja lisääntymisestä vuonna 2001. Karhuja esiintyi Suomessa vuoden 2001 lopulla vähintään 840, susia 125, ilveksiä 860 ja ahmoja 120.

Erikoistutkija Ilpo Kojola, puh. 0295 327 411 tai 0400 292 098,
ilpo.kojola@rktl.fi
Tiedottaja Taija Pöntinen, puhelin 0295 327 353, taija.pontinen@rktl.fi
Informaatikko (julkaisut) Tuula Toivio, puhelin 0205 751 301, tuula.toivio@rktl.fi

Arvio suurpetojen lukumääristä ja kantojen lisääntymisestä pohjautuu ensisijaisesti vapaaehtoisten petoyhdyshenkilöiden keräämiin havaintoihin. Riistanhoitoyhdistysten, metsähallituksen ja paliskuntien havainnoitsijat keräsivät vuonna 2001 yhteensä 11 854 petohavaintoa, mikä on suurin RKTL:ään koskaan ilmoitettu havaintomäärä.

Karhu

Karhujen määrä 1978 - 2001.

Karhujen määrä pysyi kutakuinkin edellisvuotisella tasolla. Karhuja oli vuoden 2001 lopulla vähintään 830 - 850. Niiden määrä pieneni Kymen riistanhoitopiirissä. Lapissa karhukanta runsastui. Karhukannasta 40 % eleli itäisessä Suomessa. Poronhoitoalueella eleli 23 % kannasta. Erillisiä karhupentueita tavattiin 80 - 90.

Susi

Susien määrä 1978 - 2001.

Myös susien määrä pysyi suunnilleen edellisen vuoden tasolla. Kannan kokonaismäärä vuonna 2001 oli 125 - 140. Kaakkois-Suomessa susikanta runsastui. Kymen riistanhoitopiirissä susia esiintyi 30. Pohjois-Karjalassa eleli 45 - 50 sutta eli kymmenkunta sutta vähemmän kuin edellisenä vuonna. Kainuussa oli 25 - 25 sutta, 20 sutta vähemmän kuin vuonna 2000. Poronhoitoalueella ja läntisen Suomen alueella susia liikuskeli jonkin verran runsaammin kuin vuotta aikaisemmin. Vuonna 2001 Suomessa syntyi 36 - 40 sudenpentua.

Ilves

Ilvesten määrä 1978 - 2001.

Suomen ilveskanta on viime vuosina jonkin verran runsastunut. Ilveskannan koko vuonna 2001 oli 840 - 900 yksilöä. Kannasta 35 % eleli Itä-Suomessa, 28 % Sisä-Suomessa ja 32 % Länsi-Suomessa. Poronhoitoalueella oli 5 % ilveskannasta. Vuonna 2001 syntyi 180 - 200 pentua.

Ahma

Ahmojen määrä 1978 - 2002.

Suomen ahmakanta on vakaa tai hienokseltaan runsastumassa. Kannan koko vuonna 2001 oli 120 - 140. Poronhoitoalueen ulkopuolella syntyi 6 - 10 ahmapentuetta. Tiedossa olevissa pentueissa oli keskimäärin 1,3 pentua.

JULKAISU
Ilpo Kojola. Suurpetojen lukumäärä ja lisääntyminen vuonna 2001. Riistantutkimuksen tiedote 182. 7 sivua.
julkaisumyynti@rktl.fi

Jaa Jaa